2014. december 30., kedd

Hatásos...

... olcsó, és nem utolsósorban, környezetkímélő!


Készíts mosószert otthon!
Mi kell hozzá?

  • egy 20 dkg-os mosószappan (kb. 250 forint)Nem pipere, illatos-márkás, hanem határozottan mosószappan. 
  • 12-13 dkg mosószóda (kb. 120 forint)
  • Ezt a tisztító és vízlágyító hatása miatt használjuk. Fontos: nem keverendő össze a szódabikarbónával!
  • 2 dkg bórax (kb. 30 forint)Elhagyható, de én szoktam bele tenni a fertőtlenítő hatása miatt. Vigyázz vele, mert méreg és nem lesz hatékonyabb, ha többet használsz, így, ha teszel is bele, mindössze 2 (kettő) dkg kell. Nekem félkilós csomagom van, ez 700 Ft volt.
  • 5 liter forró víz 
  • eszközök: reszelő, mérleg, mérőedény a víznek, egy nagy fazék, és egy kanál. 
  • tároláshoz bármilyen zárható flakon (én egy régi, 6 literes Tomis flakont használok)Hogyan készítsük el?
Reszeld le az egész mosószappant. Pikk-pakk megvan és úgy néz ki, mint a reszelt sajt. :)
  1. Szórd bele a fazékba és önts hozzá egy liter vizet, majd kezdd el melegíteni, hogy szépen feloldódjon a szappan. 
  2. Ha teljesen feloldódott, akkor add hozzá a mosószódát. Most habzani fog, ne ijedj meg, ez teljesen normális, hiszen szén-dioxid keletkezik. 
  3. Ha teszel bele bóraxot, akkor azt most szórd hozzá. Kevergesd addig, amíg a mosószóda is felolvad (ha már nem érzed keverés közben a fazék alján, akkor jó).
  4. Ha feloldódott minden, akkor lassan, apránként, kevergetve öntsd fel még 4 liter vízzel, és kész. 
  5. Hagyd így kihűlni. Reggelre be fog kocsonyásodni a teteje, ám ne aggódj. Kézzel vagy egy sima konyhai habverővel krémesre keverhető. 2 perc az egész.
  6. Öntsd bele egy flakonba és ennyi.


Milyen lesz?
Megkocsonyásodik , de egyszerűen csak rázol hármat a flakonon, mielőtt kinyitod és már önthető is. Fehér és színes ruhákhoz is egyaránt jó.
Mennyit tudok vele mosni?
Ez a mennyiség kb. 40 mosásra elég, és került összesen 400 Ft-ba. Egy mosáshoz kb. 1,5 dl kell belőle.
Mi a tapasztalatom?
 Első főzésem még 40 perc volt, ma már 15 perc alatt összedobom és kész. Nálunk 2-3 havonta fogy el az 5 liternyi mennyiség, így nem mondanám, hogy megterhel a gyártása. Szépen mos és jó az illata is.

Ezt a receptet az interneten találtam, de már nagyon sokszor elkészítettem hasonló módon. Az a tapasztalatom, hogy érdemes a mosógépet havonta egyszer 1 l ecettel, nagy hőmérsékleten átmosni. Ez segít, hogy megnöveld a géped élettartamát és abban is, hogy ne rakódjon le szappanos "trutyi" a lefolyóban.

Használjátok örömmel! :)


Más: mostanában nem tudom rendesen megformázni a bejegyzéseimet, elnézést, hogy ilyen keszekuszák! :)





2 megjegyzés:

Eszter/SubRosa írta...

Köszi a receptet, Szera. Azt gondolom, ezt kaphattam tőled a nyáron, ugye? Én szeretem használni, van még belőle, de "utángyártok".

Szera írta...

Igen! Ilyet kaptál! :) Nagyon szívesen osztottam meg a receptet!Örülök, ha valaki használni tudja! Puszi! <3